تبلیغات
گروه شیمی منطقه 12تهران - مطالب آبان 1391
گروه شیمی منطقه 12تهران
اخبار و اطلاعات و تاز ه ها از گروه شیمی منطقه 12 تهران
شنبه 27 آبان 1391

جدول میانگین ارزیابی پرسش نامه های تکمیل شده توسط دبیران منطقه 12 تهران

شنبه 27 آبان 1391

نوع مطلب :

ملاک های عمومی : میانگین از9= 71/7

ملاک های عمومی :میانگین از22=75/16

ملاک های ویژه :میانگین از 3=5/2

میانگین کل از 34=96/26

تعداد دبیران شرکت کننده در نظر سنجی:7




شنبه 20 آبان 1391

یازی و آموزش در فیزیک و شیمی و تاریخ

شنبه 20 آبان 1391

نوع مطلب :

استفاده در آموزش فیزیك، شیمی و تاریخ

كاربردهای بازی‌های رایانه‌ای امروزه تا جایی گسترش یافته كه می‌توان با كمترین هزینه برای تمام دروس ارائه شده، آزمایشگاه و محیط اجرای عملی مطالب ارائه شده، تهیه نمود. بازی‌های رایانه‌ای امروزه تا حدی گسترش یافته‌اند كه برای یادگیری قوانین ماكسول در الكترومغناطیس، بازی رایانه‌ای طراحی شده كه در طول آن فرد در طی یك مسابقه بایستی بتواند با استفاده از این قوانین و معادلات و در یك محیط 3بعدی و گرافیكی، الكترون را به سمت هدف مورد نظر هدایت نماید.

بازی فیزیكوس (Physicus ) یك بازی مهیج و سرگرم‌كننده جهت آموزش مباحث فیزیك می‌باشد. در این بازی فرد با موانع و مشكلات متعددی روبرو می‌شود كه راه‌حل مشكلات را باید در اصول فیزیكی جستجو نمود. به كاربر در طول بازی یك كامپیوتر به همراه برخی وسایل داده می‌شود تا بتواند در مواقع بروز مشكل، با استفاده از این وسایل و دانش فیزیك كسب شده به حل مسائل خود بپردازد تا بتواند به راه خود ادامه داده و موفق شود. در این بازی مباحث نور، مكانیك، صوت، الكتریسیته، ترمودینامیك و الكترومغناطیس به مخاطب آموزش داده می‌شود. مكآنهای بسیاری است كه فرد باید طی كند، از خانه‌های متعدد گرفته تا كارخانجات و از دشت‌ها تا ارتفاعات و در تمام این مراحل دانش فیزیك به فرد مخاطب آموزش داده می‌شود. گرافیك‌ها و طراحی‌ها در این بازی بسیار واقعی بوده و مخاطب را تا انتها، پای رایانه نگه می‌دارد.  

 


شكل 3- تصاویری از بازی فیزیكوس جهت آموزش مباحث متنوع فیزیكی

 

فرمول‌های شیمیایی، مفاهیم شیمی- فیزیك و شیمی آلی دیگر مفاهیمی هستند كه می‌توان به كمك بازی‌های رایانه‌ای آموزش داد. امروزه در میان بسیاری از بازی‌های مشهور دنیا، در خلال داستان فرد باید تركیب‌های مختلفی را بسازد. وی باید با جمع‌آوری مواد گوناگون از نقاط مختلف و تركیب آنها، مواد مورد نیاز خود را تهیه نماید. به این صورت بسیاری از هزینه‌های تهیه آزمایشگاه‌های شیمی كاهش یافته و افراد به صورت مجازی بسیاری از آزمایش‌ها را انجام می‌دهند، بدون این كه خطری برای آنها در برداشته باشد.

بازی كمیكوس (Chemicus ) كه اخیراً نسخه شماره دو آن به بازار عرضه شده است، یك بازی در همین راستا می‌باشد. در این بازی فرد در شهر كمیكوس قرار می‌گیرد. این شهر كه پایگاه دانش و علم می‌باشد در جهانی آن‌سوی واقعیت قرار گرفته است. ناگهان تعادل دو جهان بر هم می‌خورد و این وظیفه كاربر می‌باشد كه با كشف دانش نهفته در این شهر وضعیت را به حالت عادی برگرداند. عمده دانش استفاده شده در اینجا، دانش شیمی می‌باشد. تركیبات مختلفی از جمله اسیدسولفوریك، پرمنگنات پتاسیم، نیترات نقره و عناصر بسیاری از جمله سدیم، فسفر و گوگرد فرد را در راه رسیدن به هدفش كمك می‌نمایند. به این ‌ترتیب فرد كاربر باید در حین بازی جستجو كند، یاد بگیرد، آزمایش كند و دانش خود را به كار ببندد تا موفق شود. این بازی از جنبه آموزشی، بازی قوی جهت آموزش اصول و مبانی شیمی به شمار می‌رود.

 


شكل 4- تصاویری از بازی كمیكوس جهت آموزش مبانی شیمی

 

در سالهای اخیر بازی رایانه‌ای از سوی شركت مایكروسافت با نام عصر امپراطورها (Age Of Empires ) به بازار آمده است. در این بازی تمدن‌های مختلف دنیای قدیم از جمله پارس‌ها حضور دارند و فرد با انتخاب یكی از تمدن‌ها با روند زندگی این اقوام، روند رشد، روش‌های جنگیدن و بسیاری دیگر از نكات تاریخی آشنا می‌شود. در جای دیگر، بازی جدیدی اخیراً وارد بازار شده كه به مرور تاریخ تمدن آمریكا، جنگ‌های رخ‌داده در این سرزمین و پیشرفت‌های حاصل شده می‌پردازد. به این ترتیب زمینه یادگیری تاریخ، به راحتی برای افراد میسر می‌شود. با این روش ماندگاری آموزش نیز بیشتر می‌باشد .




چهارشنبه 17 آبان 1391

بازی های شیمی و نتایج آن

چهارشنبه 17 آبان 1391

نوع مطلب :

موفقیت در یک بازی آموزشی بدین معنا است که اهداف یادگیری در بازی پنهان شده اند. همچنین یک بازی خوب باید بتواند جالب و درگیرکننده باشد تا انگیزه ی لازم را برای فراگیران ایجاد کند. در یک بازی آموزشی خوب، ارتباط بین اهداف آموزشی و بازی باید کاملا مشخص باشد. باید بر اهداف آموزشی تمرکز کند و فراگیر از مسیر اصلی آموزش به واسطه ی بازی منحرف نشود. بنابراین در آموزش های رسمی، باید کمتر به رقابت بازیکنان توجه کرد (هاریسون و همکاران، 2009)

بازیهای آموزشی می تواند سبب :

آ) ایجاد تمرکز و توجه دانش آموزان.

ب) تکرار، که به علت هیجان خسته کننده نیست.

پ) ماندگاری در ذهن، که نتیجه علاقه دانش آموزان است.

 بازی های آموزشی امروزه در كنار سایر شیوه‌های آموزشی، می‌توانند ضمن تقویت خلاقیت و مشاركت‌پذیری را نیز به مخاطبان منتقل كند. پژوهش ها نشان می دهند كه بازی های آموزشی، جدیت، اهتمام، تصمیم گیری، حل مساله، همكاری و ابتكار در یادگیری كودكان را افزایش می دهند (پپلر و راس2008). بازی های آموزشی باید با در نظر گرفتن ملاحظاتی استفاده شوند.  سون مز (2007  ) توجه به نكات زیر  در به كارگیری بازی های آموزشی را ضروری می داند. بازی های آموزشی:

 1-  باید به گونه ای طراحی شوند تا فراگیران به اهداف درسی دست یابند.

2- باید متناسب با سن و جنسیت باشند.

3-  از كیفیت لازم برای اجرا در كلاس درس برخوردار باشند.

4- باید ساده باشند تا بتوان در كلاس درس آنها را به اجرا در آورد.

5- وقت گیر نباشند.

6- رفتاری نامناسب در دانش آموزان ایجاد نکنند.

7- دانش آموزان را به مخاطره نیندازند.

8- ماهیت آموزشی و تربیتی بازی ها باید غالب بر لذت بخش بودن آن ها باشد.

 این بازی ها ممکن است در لوح های فشرده، موبایل، تابلو، کارت، ویدئویی و به شیوه برخط ( آنلاین) ، جدول کلمات، جورچین و پازل ارائه شوند که به دلیل دو ویژگی مهم تعاملی و فعال بودن یادگیرنده، ارزش آموزشی زیادی دارند. مزایای استفاده از  بازی های آموزشی را می‌توان به شرح زیر دانست:

  •  استفاده از بازی به عنوان  نوعی شبیه سازی برای  آموزش  ساده مفاهیم.
  •  یادگیری در سطح دانش، فهمیدن و به كار بستن
  •  ایجاد انگیزه
  •   یادگیری همراه با عمل كردن
  •  انتقال سریع مطلب در برخی از مفاهیم پیچیده
  •  ماندگاری مفاهیم انتقال‌یافته به دلیل استفاده از « شنیدن» همراه با « عمل‌كردن» و « دیدن»
  • زمینه‌سازی و تمرین خلاقیت و نوآوری با صرف هزینه و وقت كم
  •  ایجاد نشاط و رفع خستگی همراه با آموزش
  •  آمادگی برای یادگیری بهتر و بیشتر

دانلود pdf بازیهای آموزشی

منبع دبیرخانه شیمی

وبلاگ گروه شیمی منطقه 15




دوشنبه 15 آبان 1391

بازی های شیمی و استفاده آن در تدزیس

دوشنبه 15 آبان 1391

نوع مطلب :

موفقیت در یک بازی آموزشی بدین معنا است که اهداف یادگیری در بازی پنهان شده اند. همچنین یک بازی خوب باید بتواند جالب و درگیرکننده باشد تا انگیزه ی لازم را برای فراگیران ایجاد کند. در یک بازی آموزشی خوب، ارتباط بین اهداف آموزشی و بازی باید کاملا مشخص باشد. باید بر اهداف آموزشی تمرکز کند و فراگیر از مسیر اصلی آموزش به واسطه ی بازی منحرف نشود. بنابراین در آموزش های رسمی، باید کمتر به رقابت بازیکنان توجه کرد (هاریسون و همکاران، 2009)

بازیهای آموزشی می تواند سبب :

آ) ایجاد تمرکز و توجه دانش آموزان.

ب) تکرار، که به علت هیجان خسته کننده نیست.

پ) ماندگاری در ذهن، که نتیجه علاقه دانش آموزان است.

 بازی های آموزشی امروزه در كنار سایر شیوه‌های آموزشی، می‌توانند ضمن تقویت خلاقیت و مشاركت‌پذیری را نیز به مخاطبان منتقل كند. پژوهش ها نشان می دهند كه بازی های آموزشی، جدیت، اهتمام، تصمیم گیری، حل مساله، همكاری و ابتكار در یادگیری كودكان را افزایش می دهند (پپلر و راس2008). بازی های آموزشی باید با در نظر گرفتن ملاحظاتی استفاده شوند.  سون مز (2007  ) توجه به نكات زیر  در به كارگیری بازی های آموزشی را ضروری می داند. بازی های آموزشی:

 1-  باید به گونه ای طراحی شوند تا فراگیران به اهداف درسی دست یابند.

2- باید متناسب با سن و جنسیت باشند.

3-  از كیفیت لازم برای اجرا در كلاس درس برخوردار باشند.

4- باید ساده باشند تا بتوان در كلاس درس آنها را به اجرا در آورد.

5- وقت گیر نباشند.

6- رفتاری نامناسب در دانش آموزان ایجاد نکنند.

7- دانش آموزان را به مخاطره نیندازند.

8- ماهیت آموزشی و تربیتی بازی ها باید غالب بر لذت بخش بودن آن ها باشد.

 این بازی ها ممکن است در لوح های فشرده، موبایل، تابلو، کارت، ویدئویی و به شیوه برخط ( آنلاین) ، جدول کلمات، جورچین و پازل ارائه شوند که به دلیل دو ویژگی مهم تعاملی و فعال بودن یادگیرنده، ارزش آموزشی زیادی دارند. مزایای استفاده از  بازی های آموزشی را می‌توان به شرح زیر دانست:

  •  استفاده از بازی به عنوان  نوعی شبیه سازی برای  آموزش  ساده مفاهیم.
  •  یادگیری در سطح دانش، فهمیدن و به كار بستن
  •  ایجاد انگیزه
  •   یادگیری همراه با عمل كردن
  •  انتقال سریع مطلب در برخی از مفاهیم پیچیده
  •  ماندگاری مفاهیم انتقال‌یافته به دلیل استفاده از « شنیدن» همراه با « عمل‌كردن» و « دیدن»
  • زمینه‌سازی و تمرین خلاقیت و نوآوری با صرف هزینه و وقت كم
  •  ایجاد نشاط و رفع خستگی همراه با آموزش
  •  آمادگی برای یادگیری بهتر و بیشتر

دانلود pdf بازیهای آموزشی

منبع دبیرخانه شیمی

وبلاگ گروه شیمی منطقه 15




دوشنبه 15 آبان 1391

بازی های شیمی در تدریس

دوشنبه 15 آبان 1391

نوع مطلب :

سایتی مناسب برای تدریس هوشمند در كلاس  با استفاده از مجموعه انینیشن های آموزشی در رشته های مختلف علوم كه تلفیقی از بازی و آموزش است.

http://www.kscience.co.uk/animations/anim_1.htm

 




دوشنبه 15 آبان 1391

بازی های شیمی

دوشنبه 15 آبان 1391

نوع مطلب :

سایتی مناسب برای تدریس هوشمند در كلاس  با استفاده از مجموعه انینیشن های آموزشی در رشته های مختلف علوم كه تلفیقی از بازی و آموزش است.

http://www.kscience.co.uk/animations/anim_1.htm

 




دوشنبه 15 آبان 1391

گردهمایی دبیران شیمی منطقه 12 در آبان ماه با موضوع طرح درس نوین

دوشنبه 15 آبان 1391

نوع مطلب :

به اطلاع می رساند گروه های آموزشی منطقه 12 تهران در نظر دارد به صورت مشترک چند گروه درسی مختلف در اولین گردهمایی خود از نخوه اجرای طرح درس نوین به صورت کارگاهی در اولین مجمع خود بهره گیرد به همین منظور هماهنگی های لازم صوزت گرفته به زودی مشروج آن را در وبلاگ می گذاریم لطفا اخبار وبلاگ را دنبال کنید .




شنبه 13 آبان 1391

معرفی وب سایت گروه صنایع شیمیایی

شنبه 13 آبان 1391

نوع مطلب :

با توجه به گستردگی موضوعات شیمی در رشته صنایع شیمیایی وارتباط  رشته صنایع شیمیایی با واحد های شیمی ارائه شده در رشته های تجربی و ریاضی دبیرستان بر آن شدیم به منظور همکاری بیشتر سایت این رشته را اینجا معرفی کنیم.




شنبه 13 آبان 1391

تبریک ایام عید

شنبه 13 آبان 1391

نوع مطلب :

 

فرخنده ایام عید غدیر خم بر همگان مبارک و خجسته باد